lördag 24 mars 2012

OMX30 - inför veckan

OMX30 - inför veckan.

Primärtrenden - stigande trend och har avverkat våg 1,2 och nu också våg 3 upp, enligt min tolkning.
Våg 3 toppade den 16:e Mars, 78 dgr efter våg 2 botten den 25:e Nov. För primärtrenden söker jag därmed en våg 4 botten för denna rekyl, sedan toppen den 16:e Mars. Fortsätter detta mönster torde den komma in ca: 20 dgr efter den 16:e Mars, d.v.s. i mitten på April.

Sekundärtrenden - Har fullföljt fem vågor upp sedan den 25:e Nov. men ligger fortsatt i en stigande trend, så inget brott ner av MA50 har skett, men väl två goda försök, där MA50 höll emot. Så länge MA50 inte bryts ner finns risken/möjligheten att toppen den 16:e inte är våg 5, utan att det finns någon sväng kvar. Dock är harmonin med tidsaspekten för respektive våg i sekundärtrenden i det närmast perfekt med en våg 5 topp den 16:e. Men alltid bra med en bekräftelse, via stängning under MA50. I och med att MA50 höll är det naturligt men en liten sväng upp innan negången fortsätter och slutförs.

Tertiärtrenden - fallande trend och har genomfört ett första ben ner till 1068 - a-vågen - och testade MA50 två gånger, med reaktioner upp. Bör i "normalfallet" genomföra en rekyl upp mot någon av fib nivåerna 1095,1100 eller 1105, för att sedan vända ner i 5 vågor ner till avslut i en c-vågs botten, under  a-nivån 1068.

Sammanfattningsvis räknar jag med att denna rekyl från den 16:e bara har inletts och vi har minst en sväng ner till efter en rekyl upp. Bryts 1114 området upp är troligtvis rekylen över och bra S/L för kort alt. ingång för long pos.

Tidsmässigt räknar jag med att mönstert fortsätter, vilket innebär ca: 20 dgr i rekyl, vilket ger mitten på April.
Området 1030-1055 behåller jag som målområde, så länge som 1114 håller.

Det är sedan nästa våg upp som ska avgöra min mer långsiktiga tolkning, här ställer jag mig neutral, så länge som OMX30 är inom sin 12 års triangel, så att alla sinnen är på vid gavel för det som komma skall, även om vågräkning i månadsgrafen är BULL. Gick från BULL till neutral direkt efter Goldman's uttalande om att detta är ett köpläge på en generations tidshorizont.
Ska gå igenom topp 10 aktierna i OMX som vanligt under helgen för att se om vi har fått en förändring sedan förra veckan, där 11 av 13 låg i BULL. (Telia och Astra i BEAR).

Efter genomförd rekyl som OMX30 nu befinner sig i är det intressant att se om nästa topp blir högre än 1128 eller lägre. En högre topp än 1128 bekräftar för mig ett BULL scenario på lite längre sikt och en lägre leder till scenariot av en nedgång till bottenkanalen av triangeln, 680. 

Lycka till,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar