lördag 4 februari 2012

OMX30 - vid takkanalen

OMX30 fortsätter som den ska efter ett utbrott, bort från utbrottsnivån. Den kom till och med upp till 1078 som jag satte ut som ett mål. Därmed är samtliga trender intakt stigande och det är bara att haka på.

Nu har dock OMX30 kommit upp till takkanalen av den stigande sekundärtrenden samt att den möter upp en rad motstånd inom intervallet 1078 - 1105. Dessutom har vi nu Månadscykeln vilket blir på Måndag den 6:e Feb. Så en liten rekyl kan nog vara nyttigt för OMX30 för att hämta lite kraft inför nästa fas upp.
I den förväntade rekylen får inte området 1030-1035 brytas bestående på 24 H nivån. Det "normala" är en rekyl på 1-3 dgr. Brakar den igenom 1100 också, ja då är det 1141 som nästa mål.

Vågorna då - ja lite svårt att avgöra med en så här "extended våg iii" - de kan fortsätta länge till utan rekyler, men ett försök i charten nedan. Enligt min tolkning så har vi gjort våg 1 och 2 (av 5) i denna impulsvåg upp. Jag söker därmed en våg 3 topp, innan OMX ska ge en lite längre rekyl på några veckor. I denna har OMX avverkat (i) - (iii). Mitt huvudscenario är 1-3 dgr rekyl i början på veckan våg (iv) och vidare uppgång till 1100-1105 för en topp av våg iii (v) av 3 den 16:e Feb (39 dgr cykeln),  alternativt 23:e Feb, 5 månader efter botten. Topp den 23:e ger nog en bra reaktion, då vi i så fall har sett en 8 månader nedgång med 5 månaders uppgång, fina fib tal !. Målet för hela våg 3 sätter jag till 11 April runt nästa nivå 1141 - 1200. Men dit är det en bit, så det är enbart ett målområde, först vill jag se hur OMX30 rör sig från nu till 16:E och ev. 23:e.

Som alltid ett alternativ - om någon "svart svan" dyker upp. Vix är ju nere på nivåer som ger anledning att vara lite vaksam och indikatorerna är på höga nivåer (men där kan de ligga 1-2 veckor till lätt).

Vågen upp sedan den 23:e Sept är rekyl, OMX har här avverkat A och B och söker en "extended C" med 5 vågor (istället för min initiala tro om 3 vågor). C kan redan vara avverkad vid 1078 toppen, men kan också fortsätta till den 16:e alt 23:e Feb. Detta scenario bekräfta först om området 1029 -1037 bryts ner.

Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar