fredag 10 februari 2012

OMX30 - takkanal håller fortsatt

OMX30 håller på att bestämma sig om den ska ladda för en rekyl eller samla kraft för en ny fas upp.

Primärtrendens takkanal får fortsatt respekt och håller nere försök till nya uppgångar.

I medel perspektivet på 24 H nivå - söker jag en topp för denna "förlängda våg" - om det är iii för vidare uppgång till Oktober eller C för en långsiktig nedgång till Oktober, vet jag inte i detta läge, utan det gäller att vara alert och följa vågutbredningen vidare och jämföra 24 H med det kortare 30 min. utvecklingen.
Däremot kan jag sätta de viktiga nivåerna som avgör mitt ställningstagande när OMX väl visar oss vägen, allt för att vara förbered och inte tveka när väl signalerna faller på plats.

Primärtrenden - har gjort våg 1 och 2 alt A och B och vi är inne i 3 alt C som väntar på urtoppning.

Sekundärtrenden - har gjort våg i till och med iv och jag söker v och avslut.

Teritär trenden - är svårare att tolka men kan ha genomfört i-v (avslut) likväl som det kan komma en impuls till. Dock inte särskillt mycket mer än så.

Tidscyklerna har inte visat på nämnvärda reaktioner, bara 1-3 dgr rekyler och vidare uppgång, vilket ökar osäkerheten för vidare tidsangivelser (är det nya cykler på G?) Men sätter ändå ut den 16:e och 23:e Feb som ev. bottnar eller toppar i denna rörelse.

OM takkanalen ska visa sig var oöverskridelig för tjurarna så är mitt huvudscenario idag att vi ska få en botten den 23:e, men är såklart med på varianter. I så fall får OMX botten-botten efter 5 månaders uppgång.

Använder också $ för avgörande av scenario för OMX, bryter $ ner under 6,60 på 24 H nivå, så torde OMX fortsätta upp och visa en topp runt den 23:e. Trendväxlar $ nu så visar det på en botten av OMX runt den 23:e.

Anyway - en dagsfärsk analys, med risk att gå händelserna lite i förväg. 

OMX kan ha toppat vid 1085 med en våg v i tertiär och sekundärtrenden, takkanalen är motståndet som triggar en rekyl alt. en mer långsiktig nedgång. Om det är en rekyl och om 1085 är en topp så tar jag fib av hela vågen från den 25:e Nov (875) till en ev. topp 1085 så får jag fib50 runt 1006 och fib 62 på 1025 och fib 38 på 987. 987 är dock under motståndet 992, så justerar den till 992. sätter ut 1000 som grovt mål för en rörelse ner. Rörelsen ner bekräftas av, i etapper, ev. brott av 1062 och 1050. Väl vid målområdet så får vi se hur det utvecklar sig, håller 992 så ska OMX upp igen, bryts 992 så har OMX inlett en mer långsiktig nedgång.

Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar