tisdag 14 februari 2012

OMX30 - nedåt ett tag

OMX30 visar upp mer tvekan eller svaghet i sina intakt stigande trender, än inget trendbrott dock, enligt trendanalysen (brott ner av 1062).

Dock har både VIX brutit ut, upp ur sin kil, indikatorena MACD, Stock och PSAR växlat till sälj på 24 H basis. Primärtrendens takkanal visar respekt och OMX vänder ner så fort tjurarna försöker pressa sig igenom denna.

Våg analys mässigt får jag in 5 vågor, utan tvekan, sedan botten 20 Dec och därmed med min tolkning en våg iii av 3 (alt C). Jag söker då en nedgång i våg iv.

$ har också reagerar som förväntat, vilket om vi får en bekräftelse (brott över 6,80) så är sannolikheten relativt stor att $ ska stiga ett lite längre tag (4:e April och 7,50 som mål ca:) och om logiskt, så ska börserna ned under samma period.

Tidscyklerna har jag inte riktigt fått grepp på än (de som varit så trofasta under hela 2011 :-) ), men som vanligt när det är fler cykler på G, som kan förvirra lite, ett tag, innan de bestämt vem som är boss, så pillar jag in de olika alternativen med olika färger och hela eller streckade, allt för att vara med när väl tiden talar sitt tydliga språk. Kikar lite på 39 dgr cykeln för $ då den slog in så fint.

Sammanfattningsvis tyder mer på en nedgång, ett tag, än motsatsen, med det som utgångspunkt formar jag huvudscenariot enligt nedan och de senaste dagarnas vågutformning:

OMX30 fick in sin topp för våg iii av 3 (alt C) den 3:e Feb. på 1082. Den följdes av en a-c, där b slog över toppen den 8:e på 1084 men vände genast ned, med stöd från takkanalen och gav botten strax under 1060 för våg c och därmed "i" i en ev. impulsvåg ner. Efter det fick OMX en komplex rekyl a-e och därmed "ii". Scenariot bekräftas när/om 1060 bryts ner,och efter det, INTE bryts upp igen (våg "i" får då inte brytas upp).

När/om scenariot bekräftas via brott ned av 1060 ska OMX i normalfallet ner och känna på 1020 området (våg i topp från 3 Jan.) vilket också är första fib nivån. för våg iii.

Bryter OMX ner under 1020 är denna negång inte en rekyl utan en ny nedgångsfas, vilket öppnar upp för nedgångar mot 920 som mål 1 runt början på April och därefter successivt lägre nivåer.

Håller 1020 och ger reaktion upp kan våg V ha påbörjats vilken vill upp mot 1100-1150 området till början mitten på April, bryts dock primärtrendens takkanal, kan såklart högre nivåer nås vid denna tidpunkt.

Trading mässigt följer jag huvudscenariot med en liten björn position idag som jag ökar vid ev. brott av 1060, med mål strax över 1020 och tid Fredag den 17:e. (10 dgr rekyl). Väl där avvaktar jag rörelserna i det korta perspektivet. S/L 1080 i 30 min. Nu ska jag kika in hur S&P beter sig ikväll (20-22.00).

Lycka till,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar