torsdag 2 februari 2012

OMX30 - långsiktig köpsignal

OMX30 - stängde över motståndsnivån 1050 och gav därmed en långsiktig köpsignal, med en stigande primärtrend. Frågan är nu hur lång i tid och till vilken nivå OMX ska ta sig?

Börjar med nivån och köpsignalen ger en möjlig nivå om fib 1,6 av utbrottet 1050 räknat från botten vid 833 och ger då runt 2011 ÅH  - 1182.
Drar jag ut trendkanalen för den nu stigande primärtrenden så får jag ett område runt Oct 1150 - 1250.

Så med en grov zone mellan 1150 - 1250.

Tiden då ? ja egentligen två alternativ, där det för mig är för tidigt att peka ut ett huvudalternativ, jag vill se först några dagar hur OMX reagerar på brottet upp av 1050, för alternativ 1 nedan ska OMX inte tveka utan bege sig från 1050 bestämt och tydligt med ökad omsättning, Alternativ 2 ska ge en mer tveksam utveckling med minskad omsättning.

Alternativ 1: En 5 vågors uppgång i primärtrenden, jag söker därmed en topp för våg 3, i detta en (iii) av 3. Den stigande takkanalen är snart inom räckhåll med en nivå runt 1100, (1078 - 1100), tidsmässigt gäller 5 månader av uppgång = 23 Feb. men då OMX stigit en del kan det redan toppa ur från och med den 16:e.
Efter en rekyl (våg (iv) ska 1150 utmanas (tidigare topp 1141) för en avslutning av 3. Om och när det sker tar jag en avstämning för våg 4 och 5.

Alternativ 2: Fortsatt en rekyl med A-C men med en stark våg C :-), jag söker samma avslut som ovan, men med skillnaden att våg (iii) är ett avslut av C.

Om ovanstående ska stämma ska OMX hålla sig över 1037 på dygns stängningar, om 1037 bryts ner faller BULL scenariot och brottet upp av 1050 var en överreaktion.

Lycka till,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar