söndag 29 januari 2012

OMX30 - tight kil

OMX30 "trycker ihop sig" i kilen och ett utbrott är nu ofrånkomligt, de närmaste dagarna.

Trender(na) är samtliga intakt stigande och små försök till utbrott ner köps snabbt upp av tjurarna. Indikatorerna ligger fortsatt i köp.

Tidsfaktorn med 79 dgr cykeln är passerad och gav bara en mindre reaktion, ingen växling.

Då får man ge sig i kast med att checka upp nästa viktiga reaktions datum, jag plockar in 39 dgr cykeln från Jan 2011 och har då tiden runt 16 Feb. Om jag tar fib 0,618 av uppgången på 8 månader (172 dgr) får jag 106 dgr (5 månader) och den 21:e feb - 23 feb.. Med andra ord om inte vi ser en fördröjning från 79 dgr cykeln med växling ner så kan uppgången lätt fortsätta till slutet på Feb. I detta scenario lär kilen ha brutits upp mot 1100 alt. 1150 nivåerna.

Dock är det vanliga att en stigande kil på detta sätt ska bryta ner och då ner till start punkten på runt 865.
Det är (envist) fortsatt mitt huvudscenario, men respekten för alternativ scenariot med en nedgång på 8 månader följt av 5 månaders rekyl är ju fina fib tal och hade ju sett vackert ut i diagrammet :-).

Vågorna tycker jag är svårtolkade i kilen då det är svårt att skilja på 5,30,60 min trenderna och det är lätt att göra olika tolkningar. Jag släpper dom lite för stunden och låter marknaden visa vart vi ska via utbrottet av kilen.

Lycka till,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar