tisdag 3 januari 2012

OMX30 - positiv trend mot viktiga nivåer

OMX30 fortsätter sin stigande sekundärtrend, drivet av positiv statistik från USA.
Utifrån ett rent trendföljande perspektiv har OMX30 nu också skapat en högre topp i och med brottet upp av 992 (och inte bara högre bottnar). Tillsammans ger det en positiv bild av fortsättningen där trenden ska följas tills motsatsen är bevisad, via ett eventuellt trendbrott.

Sekundärtrenden möter dock nu upp mot en rad intressanta motstånd, i första hand den fortsatt fallande MA200 nu vid 1022, den tidigare toppen från 28:e Okt. vid 1037 och sist men inte minst "den sista utposten" för att jag fortsatt ska tolka primärtrenden som fallande och därmed, om den bryts, svänga om i min syn på den vidare utvecklingen, nämligen fib38 nivån av hela nedgången från 1182 till 833, 1049. Så området mellan 1022-1050 anser jag vara avgörande för den vidare utvecklingen, bestående brott upp av 1050 på dygnsnivå ger, enligt mig, en mer långsiktig köpsignal för OMX30.

Det som är intressant är att sekundärtrenden nu närmar sig dessa nivåer samtidigt som vi går in i en tidszone för en reaktion, 4:e Jan. Indikatorerna är också på klart höga nivåer med stock S på över 97 på dygnsbasis och 79 på veckobasis.
Min tolkning av våg analysen är att OMX30 nu är i en avslutande reaktionsfas genom avverkningen av A-B och i den avslutande C-vågen har avverkat våg i-v.  Såklart så kan den sista fasen bli en riktig ur blåsning, men en reaktion ner har nu en relativt hög sannolikhet. Drar jag ut tak kanalen för den korta trenden så får jag ett målområde mellan 1040-1060 för våg v och därmed stora C.
Kikar jag in början på 2011 så hade vi i princip en dubbeltopp den 4:e och 18 Jan. för att sedan påbörja resan nedåt.

Sammanfattningsvis, som jag skrev tidigare, så har vi en spännande vecka, dessutom med mer statistik i slutet på veckan, som lär sätta trenden för den mer långsiktiga utvecklingen av OMX30.

Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar