söndag 8 januari 2012

OMX30 ledande aktier - H&M B

H&M visar såklart upp en imponerande stigande trend de senaste tio åren och det är känslomässigt svårt att gå mot denna trend. Men det är bland annat därför en våganalys kan vara bra.

Lånsiktigt utgår jag från att H&M toppade ut 2007 och därefter skapat en första rekyl ner till A hösten 2009. B-vågen kom sen in över V Sept. 2010 4 månader tidigare än OMX30. H&M befinner sig därmed i avverkningen av C-vågen som borde komma in flat eller lägre än A (120), nästa stöd efter 120 är 70.

På medellång sikt har H&M fått en en botten (1) den 13 Sept på 179. ett par veckor före OMX bottnade ur. Sekunärtrenden är sedan dess stigande och H&M har nu 79 dgr, av uppgång, där jag förväntade mig en reaktion, den kom in den 3:e Jan. Jag tolkar den som (2) och avslut på rekylen upp.

Dock kan styrkan i H&M få den bäste att tveka, H&M ligger klart över MA200 och snart får vi se en crossover av MA50 över MA200, vilket enligt mig är en långsiktig Bullish signal. Jag håller därmed garden högt och sätter ut nivån 225 som en nivå H&M måste hålla sig under för att ovan scenario ska vara trovärdigt framöver.

Scenariot anser jag bekräftat när och om 200 nivån bryts ner. Kortsiktigt mål är  då 160 runt den stigande bottenkanalen.

Lycka till,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar