söndag 8 januari 2012

OMX30 ledande aktier - Ericsson B

Brukar gå igenom topp aktierna på OMX i syfte att försöka identifiera de som ligger tidigt i sina cykler.

Först ut Ericsson B (Eric).

Eric börjar nu närma sig tio års trendens stigande botten kanal - jag har den stigande botten kanalen runt 60 :-. Sedan Augusti har Eric pendlat runt MA50 (68 :-) och jag räknar därmed en riktigt rörelse när Eric bryter sig ur denna konsolidering. Utbrottsnivåerna sätter jag med lite marginal till 75 resp. 60. Utbrott ur dessa torde sätta trenden för ett antal månader framöver.

Tolkar jag vågorna ur ett längre perspektiv befinner sig Eric fortsatt i en rekyl ned från toppen år 2000. Jag vill se A-C, innan  jag tror på en längre uppgång. Min tolkning är att vi nu är i avverkningen av C vågen och i den har gjort 1 och (troligtvis) 2. 2 kan vara lite tidigt att sätta ut men i konsolideringen sedan Augusti kan jag räkna in 11 vågor efter 1 och de är det längsta jag hittar i boken, innan ett utbrott ska ske. Tolkar därmed konsolideringen sedan Augusti som en fortsättnings formation i en sjunkande trend och att utbrott ska ske ned i trendens riktning. Denna tolkning håller jag så länge som MA50 är under MA 200 och 75 nivån inte bryts upp, bestående.

Är tolkningen riktig så får jag ett målområde mellan 20-40 till mitten på Augusti. Finare nivåer och datum börjar jag räkna på förs när och om 60 bryts ner.

Lycka till,



2 kommentarer:

  1. Hur räknar du på datum? Antar att du använder Ganns metoder på nått sätt.. Kanske har du tips på läsning för att få mer info?

    När jag läser på div forum är det ofta folk som pratar om att vissa datum perioder historiskt är bull/bear. Har du nån ide om var man hittar sån info sammanställd?

    /Falken

    SvaraRadera
  2. Tjena Falken,

    Tid anser jag är minst en lika viktig faktor som nivå. När tid och nivå harmoniserar så är sannolikheten hög för en reaktion och därmed ingång/utgång av position.
    För längre vågor/cykler använder jag mig av Elliots's teorier med Fibonacci's talserie. Där både nivå och tid kan beräknas med den. Elliot skriver en del i "Natures Law" samt Frost/Prechter tolkning/utveckling "EW principle".
    För kortare cykler använder jag månadscykeln, 3-7 och 21-25:e, 2, 3, osv cykeln. Kvartalsskiften höjer jag upp som mer viktiga.

    Men framförallt försöker jag hitta "Objektets" rörelsecykel, i exemplet Ericsson B har den ett mycket fint 33 dgr cykelmönster, OMX30 39 dgr osv. Detta mönster följer jag "hårdare" än andra, men när de sammanfaller med de längre så får man ofta högre sannolikhet för reaktion.
    Men basen är Fibonnaci även för tid, många traders använder fib enbart för nivå och bli ju då i många fall självuppfyllande.
    Gann verkar intressant men inget jag har fördjupat mig i, mer fokus på våganalys, men en början kan väl var Gann International, se länk i min länklista. Skrik till om du hittar något bra ;-).

    SvaraRadera