lördag 14 januari 2012

Guld i en 50/50 situation

Var inne på att gå long i guld om den gick under 1500 nivån, se tidigare inlägg. Nu missade jag chansen då den vände redan vid primärtrendens botten kanal vid 1530. Efter det drog den iväg till 1660 området, utan att bryta den viktiga nivån 1680-1700. Därmed anser jag att det är sent att gå in i guld, då den nu möter den fallande takkanalen. Jag avvaktar eventuellt utbrott upp av 1700 alternativt nedgång till lägre nivåer.

Våganalysmässigt har vi ett 50/50 läge analys mässigt och ännu en anledning till att avvakta lite till för att se vad marknaden visar oss. Jag gillar dock att alltid utgå från ett huvudscenario med ett alternativ om det visar sig att huvudscenariot inte stämmer.

För guld är mitt huvudscenario per idag att vågen ner till 1530 var en 3:e våg i stora C, uppgången till 1660 var 4, därmed räknar jag med en ny nedgång som ska ta guldet ner mot 1400 i en sådan rörelse.
Bryts 1700 upp bestående faller huvudscenariot och alternativet kommer in med att 1530 nivån var avslutet på C och vi kan förvänta oss en fortsatt uppgång förbi 2011 årshögsta.

Så i ett sådant här läge är det bäst att avvakta och se vad marknaden visar oss.

Lycka till,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar